خدمات برش با لیزر و واترجت نیما

آدرس:

تهران| شادآباد

شماره تماس:

09128237647

ایمیل ما:

info@waterjetnima.ir

برش با لیزر و واترجت نیما

مزایای برش سنگ با آب

دستگاه برش سنگ با آب یکی از دستگاه‌هاي بسیار رایج این روزها در صنایع مختلف است. همانطور که از نام آن پیداست، این دستگاه از آب پرفشار در پرتوهای متمرکز استفاده میکند. بنابراین می‌توانیم آن را دستگاه لیزری بدانیم که به جای پرتو از آن، آب خارج میشود. در حال حاضر با دستگاه برش سنگ با آب به راحتی میتوان انواع سنگ‌ها نظير گرانیت، مرمر، سنگ آهک و حتی کوارتز را برش داد. در اين محتوا تلاش كرده‌ايم به معرفي برش سنگ واترجت، نوع سنگ برشي، ساینده‌هاي برش سنگ با آب، آب استفاده در برش سنگ با آب، كاربردهاي واترجت سنگ و مزاياي منحصر به فرد برش سنگ با آب در مجله سایت واترجت نیما بپردازيم.

مزایا برش سنگ با آب
مزایا برش سنگ با آب

برش سنگ واترجت چيست؟

برش سنگ واترجت دستگاه برشی است که از آب با فشار بالا برای برش مواد سنگی مانند گرانیت، مرمر، بازالت، کوارتز، تخته سنگ و سایر سنگها استفاده می‌کند. اين دستگاه از فناوری CNC استفاده می‌نمايد که دستورات کاربر را را دقیقاً اجرا می‌كند. ماشین‌های CNC دستگاه‌های کامپیوتری هستند که دستورات داده شده توسط کاربر را اجرا می‌کند. دستگاه برش سنگ با آب دارای مزایای زیادی نسبت به سایر دستگاه‌های مشابه است.

در برش سنگ واترجت ابتدا آب به فشار بالایی می‌رسد (حدود 4000 اتمسفر)، سپس از طریق یک لوله فشار به نازل می‌رسد. قطر نازل معمولاً 0.1 تا 0.4 میلیمتر است. از این نازل پرتو کوچک آب و مواد ساینده بيرون مي آيد. ورود آب با سرعت حداقل 1000 متر در ثانیه از نازل عبور میکند. برش سنگ با آب اینگونه کار می‌کند و سنگ را برش می‌دهد.

کفپوش سنگ
کفپوش سنگ

برشهای واترجت

برشهای واترجت، همراه با فناوری CNC، سرعت و دقت بالایی را ارائه می‌دهند. هنگامی که دستگاه با سرعت بالا سنگ برش می‌دهد، به سطوح تحمل قطعه “-/+ 0.001” دست مییابد. به این معنا که وقتی یک قطعه سنگ آهک یا گرانیت را برش می‌دهید، واترجت برای برش مواد طبق دستورالعملی که به نرم افزار داده است، عمل میکند و مشکلی بوجود نمی آید.

مزایا برش سنگ با واترجت
مزایا برش سنگ با واترجت

برش سنگ با آب می‌تواند مواد سنگی با ضخامت 10-12 اینچی را برش دهد اما میتوان مواد ضخیم‌تري را نيز برش داد. نکته منفی کوچک اين است كه در مواد ضخيم کل زمان و سرعت برش اندکی کاهش می‌یابد. اگر از اين نكته منفي صرف نظر كنيم، هیچ محدودیتی برای برش تخته سنگ‌های ضخیم با کاتر سنگ واترجت وجود ندارد. برای برش سنگ، جت آب می‌تواند به سرعت 3 ماخ یا تقریباً 2500 فوت در ثانیه برسد. این سرعت در فشار آب 60000 psi به دست می‌آید.

با برش سنگ با آب چه نوع سنگي را ميتوان برش داد؟

با برش سنگ با آب می‌توان اکثر سنگها یا مصالح سنگی مورد استفاده در ساخت و ساز و مناطق مسکونی را برش داد. این مواد شامل سنگ آهک، بازالت، کوارتز، گرانیت، مرمر، تراورتن، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی هستند.

به طور معمول، سنگ برش واترجت از آب با فشار بالا با سرعت 1000 متر بر ثانیه و فشار بین 30000 تا 90000 psi استفاده می‌کند. برای انجام این کار، آب غلیظی با استفاده از پمپ فشار بالا در داخل سنگ شکن ایجاد می‌شود. سپس آب از یک نازل عبور می‌کند و مواد سنگی را برش می‌دهد.

ساینده‌هاي برش سنگ با آب

ساینده‌ها ترکیباتی هستند که برای تقویت جت آب اضافه می‌شود. ساینده‌های رایج عبارتند از اکسید آلومینیوم، کاربید سیلیکون، ماسه، گارنت و اکسید آلومینیوم است. گارنت یکی از محبوب‌ترین ساینده‌ها میباشد که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربردهای متنوع سنگ برش خورده
کاربردهای متنوع سنگ برش خورده

چه نوع آبي را ميتوان براي برش سنگ با آب استفاده نمود؟

از آب لوله کشی میتوان برای برش سنگ با آب استفاده كرد. آب برای دو منظور در دستگاه استفاده می‌شود، یکی برای برش و دیگری براي خنك كردن است. آب مورد استفاده را آزمایش کنید تا میزان کل مواد جامد محلول (TDS) را تعیین نمایید. با این آزمایش مطمئن میشوید که دستگاه برش سنگ واترجت آسیب نمی‌بیند.

کاربردهای واترجت سنگ

در ادامه بطور کامل به کاربردهای برش واتر جت برای سنگ های مختلف می‌پردازیم. همراه ما باشید.

طراحی و کفپوش

اگر صاحب یک کسب و کار طراحی داخلی کوچک یا بزرگ هستید، برش سنگ با آب در این زمینه کاربردهای زیادی دارد. امروزه بیشتر فضای داخلی خانه‌ها یا محل کار از مواد سنگی ساخته می‌شوند. نوع سنگها گرانیت، سنگ مرمر یا حتی سنگ آهک هستند. همچنين واترجت سنگ نقش مهمی در کف ‌سازی و كفپوش دارد. كفپوش‌هاي مورد استفاده در خانه‌ها از جنس سنگ مرمر، سرامیک یا سنگ می باشد. همه‌ي آنها بایستی ابعاد یکسانی داشته باشند. بنابراین برشهای واترجت یک گزینه عالی برای حفظ اندازه آنها هستند.

کفپوش سنگ
کفپوش سنگ

تولید و فرآوری

برش سنگ واترجت کاربردهای متعددی در صنعت تولید دارد. در صنعت تولیدی، مواد سنگی عظیمی وجود دارد که برای بسیاری از بخشها نیاز به برش است. این صنايع شامل هوانوردی، خودروسازی، نظامی و ساختمانی هستند. علاوه بر این، در صنعت فرآوری، بسیاری از مواد سنگی کوچک و متوسط را می‌توان با استفاده از دستگاه‌ برش سنگ با آب برش داد. به همین دلیل است که سازندگان کارایی و سرعت این ماشین‌ها را در نظر می‌گیرند.

ساختمان‌ها و پل‌ها

دستگاه‌های برش سنگ واترجت فقط برای مصالح سنگی با اندازه کوچک یا متوسط مناسب نیستند. در شرکت‌های بزرگ ساختمان‌‌سازی و پل‌سازی، کاربردهای آنها فراتر می‌رود. در این دو صنعت، بلوک‌های سنگی عظیم برای ساخت و ساز ضروری هستند. به همین دلیل است که از دستگاه‌های واترجت سنگ شکن در اندازه‌ها و اشكال مختلف برای برش اسلب‌های سنگی بزرگ استفاده می‌شود. علاوه بر این، برش سنگ با آب کارآمد و سریع است، به همین دلیل است که بسیاری از صنایع از آن استفاده می‌کنند. بنابراین استفاده از خدمات برش سنگ با آب را برای پروژه بزرگ‌هاي بعدی در نظر بگيريد.

میزهای سنگی

میزهای سنگی در خانه‌ها و هتل‌های لوکس محبوب هستند. صنایع درگیر در تولید مبلمان به برش سنگ با آب برای تولید انبوه، حداقل ضایعات و برش با دقت بالا نياز دارند. برش سنگ با واترجت دقیقاً براي اين كار ساخته شده است.

فرهاي سنگی

فرهاي سنگی مدرن در فضای باز در بین ويلاهاي سطح بالا بسيار محبوب هستند. اگرچه بسیاری از آنها از سنگهایی با شکل نامنظم ساخته میشوند، اما هر کدام با دقت با استفاده از دستگاه‌های برش جت آب با فشار بالا بریده می‌شوند. این امر به فرها طراحی یکنواختی می‌بخشد.

دیوارها

برخی از دیوارها فقط برای محافظت ساخته نمیشوند. دیوارها بخشی از دکوراسیون خانه آنها هستند.

مزاياي منحصر به فرد برش سنگ با آب

برش سنگ با آب دارای مزایای بسیاری دارد که آن را به محبوب‌ترین دستگاه در تمام صنایعی که از سنگ استفاده می‌کنند، تبدیل می‌کند. در اینجا به برخی از این مزایای برش سنگ با آب اشاره می‌کنیم.

کاربرد انواع برش سنگ در ساختمان
کاربرد انواع برش سنگ در ساختمان

برش سرد با راندمان بالا

فرض کنید برای تمام نیازهای خودتان از لیزر استفاده می‌کنید. برشهای لیزری گرمای زیادی تولید می‌کنند. این گرما خطر آسیب رساندن به یکپارچگی داخل سنگ را دارد. در مقابل، کاترهای واترجت آب پرفشار برای برش کاشی و سنگ بسيار مناسب هستند. بنابراین، کاتر جت آب ساختار کلی و یکپارچگی مصالح سنگی را حفظ می‌نمايد.

فرآیند بازیافت

بیشتر آبی که در جت کاتر استفاده می‌شود قابل بازیافت است. بنابراین هزینه تولید به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. علاوه بر این، برش سنگ با آب عملاً هیچ گرد و غباری تولید نمی‌کند، زیرا بیشتر پرش در آب صورت میگیرد. بر خلاف استفاده از اره‌ها که گرد و غبار توليد مي كنند، این روش براي کار کارگران ایمن و سالم است.

هیچ فرآیند اضافی مورد نیاز نیست

با برش سنگ با واترجت به ابزارهای دیگر برای برش نیاز نخواهید داشت. بنابراین می‌توانید به سرعت اسلب‌های سنگی بزرگ‌تر را به راحتی برش دهید. برش دال سنگ یا سنگ با استفاده از دستگاه برش دستی یا لیزری نیاز به سنباده و پالایش اضافی (به ویژه در لبه‌ها) دارد اما وقتی صحبت از برش سنگ با آب می‌شود، هيچ چيزي لازم نیست.

بدون ترک و شکستگی

برش با ابزار معمولی می‌تواند باعث ایجاد ترک در مصالح سنگي شود. این امر به دلیل فشار زیاد، توسط ابزار برش اتفاق می افتد. خوشبختانه این اتفاق، در مورد برش سنگ با آب صدق نمی‌کند. نواحی خاص در نرم افزار مشخص می‌شود و آنها را حذف می‌کند. بنابراین، مواد آسیب نمی‌بینند و ترکهای اضافی ایجاد نمی‌شود.

برش انواع سنگ
برش انواع سنگ

سازگار با محیط زیست

برش سنگ با آب گرد و غبار کمتری تولید می‌کند و نسبت به برشهای دستی ایمن‌تر هستند. آب استفاده شده توسط دستگاه به راحتی قابل بازیافت است.

دقت بی عیب و نقص

با تکنولوژی CNC  جت آب، کاربر می‌تواند به راحتی دستورات را وارد كند و سنگ را به هر شکلی که میخواهد برش دهد. برش نیز با دقت بیشتری نسبت به برشهای دستی انجام می‌شود. در حالي كه برشهای دستی، خطاهای بی شماری را دارند.

ايمن

برشهای واترجت نسبتاً ایمن‌تر از برشهای دستی و لیزری هستند. برش سنگ با آب بدون دود و گاز عمل می کند. علاوه بر این، هیچ گرمایی در طول فرآیند تولید نمی‌شود، بنابراین کارگران هنگام برش بیش از حد گرم نمی‌شوند. همچنين هیچ ذره و گرد و غبار در هوا شناور نمی‌شود. در واقع برش سنگ با آب بلافاصله ذرات را خیس می‌کند.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات
واترجت نیما
آدرس ما:

تهران | شاداباد

شماره تماس ما:

02166784806

ایمیل ما:

info@waterjetnima.ir